Silkkipaino yksilölliseen painatukseen
Silkkipaino eli seripaino takaa laadukkaan painojäljen materiaaliin kuin materiaaliin. Saat esimerkiksi yrityksesi logon painettuna kansioihin ja muihin valmistamiimme muovituotteisiin. Silkillä voidaan painaa myös muihin materiaaleihin kuin muoviin. Tästä syystä silkkipainatus onkin varsin monipuolinen painomenetelmä ja mahdollistaa eri materiaalien käytön painatuksessa. Tutustu silkkipainatuksen kiehtovaan historiaan blogista.
Silkkipaino kannattaa teettää Suomessa, koska valmistaminen ja yksilöiminen on Suomessa nopeampaa, kustannustehokkaampaa ja ekologisempaa kuin ulkomailla. Tuotteiden valmistaminen lähellä on vastuullista toimintaa, josta hyötyvät kaikki tuotantoketjun osapuolet. Valitse siis kotimainen toimija!
Silkkipainon edut
1. Kustannustehokkuus
Silkkipaino eli seripaino on kustannustehokas menetelmä, kun painettavien tuotteiden kappalemäärät ovat riittävän suuria. Kun sapluunat (toiselta nimeltään filmi/seula/formu) ovat valmiit, on lisätilausten hinta tavallisesti edullisempaa kuin painamisen aloittaminen tyhjältä pöydältä. Kustannustehokkuudessa silkkipainatus asettuu tulostamisen ja offset painamisen välille 1-2 väri töissä. Painotapa on perinteikäs ja yhä yksi yleisimmin käytetyistä painomenetelmistä.
2. Kestävä lopputulos
Silkkipainolla saadaan aikaiseksi kestävä painojälki. Silkkipainolla voidaan toteuttaa monenlaisia logoja ja kuvioita, jotka kestävät aikaa ja käyttöä. Lopputulos on aina laadukas. Tarvittaessa värit saadaan kestämään hyvin vaikkapa desinfiointiaineita.
3. Yksilölliset tuotteet
Silkkipainatus on hyvä keino tuoda esille yrityksen brändiä. Sen avulla voidaan toteuttaa markkinoinnillisia toimenpiteitä visuaalisesti ja näyttävästi. Hyvä suunnittelu on avainasemassa yksilöllisten tuotteiden toteutuksessa.
4. Monipuolisuus
Silkillä painaminen onnistuu mm. kankaaseen, lasiin, kartonkiin ja tyyppikilpiin. Tästä syystä silkkipainatus onkin varsin monipuolinen painomenetelmä ja mahdollistaa eri materiaalien käytön painatuksessa. Olemme toteuttaneet esim. asteikkojen painatuksia muoviin, tyyppikilpien painatuksia alumiiniin sekä painatuksia huopaan, kankaaseen ja kartonkiin. Tutustu referenssit osiosta asiakkaillemme toteuttamiin tuotevariaatioihin.
5. Laaja värimaailma
Silkkipainatuksessa on käytössä laaja värivalikoima, joista löytyy varmasti sopiva sävy makuun kuin makuun. Koska värimaailma on rikas, voidaan silkkipainatuksella toteuttaa niin perinteisempää tyyliä kuin vaihtuvien trendien mukaista ilmettä erilaisia värisävyjä hyödyntämällä.
Kenelle menetelmä sopii?
Silkkipaino on tarkoitettu asiakkaalle, joka haluaa yksilöllisen painatuksen tilaamiinsa tuotteisiin. Tuotteita valmistetaan tukkuliikkeille, jälleenmyyjille, suoraan loppukäyttäjille sekä liikelahjoiksi. Painotuotteet ovat oiva lisä yrityksen brändäyksen tueksi.
Foliopainatukseen verrattuna silkkipaino tarjoaa laajemman värimaailman sekä mahdollisuuden painaa suurempia pintoja. Käytämme painoväreinä Pantonen® -spottivärejä, joita on tällä hetkellä saatavilla 1 865 erilaista.
Tietoa Pantone spottiväreistä
Pantone®-spottivärit ovat standardoituja ja samannimisen yrityksen luoma väriavaruus, jota kutsutaan usein myös Pantone Matching Systemiksi (PMS) tai spottiväreiksi. Pantone® on painoteollisuudessa käytettävä värijärjestelmä. Värejä käytetään mm. tekstiilipainatuksissa tai erikoismateriaaleille, kuten muoville painettaessa. Yleisesti Pantone®-värejä painetaan usein esim. käyntikortteihin, lomakkeistoihin ja postimerkkeihin.
Spottiväri on erityinen valmiiksi sekoitettu väriaine, jota käytetään prosessivärien asemesta tai niiden lisäksi ja joka edellyttää painokoneessa omaa painolevyä. Monelle tutusta Pantonen® väriviuhkasta löytyy reilusti yli tuhat värisävyä. Pantone®-värit tunnistetaan järjestysnumerolla, joka löytyy värikartasta. Kirjain numeron perässä kertoo, millaiselle pinnalle väri painetaan (C-päällystetylle vai U-päällystämättömälle).
Pantone®-spottivärien etu on varma lopputulos, sillä painotuotteeseen painettava sävy on täsmälleen sama kuin värikartassa. Muita etuja ovat mm. värien tasalaatuisuus ja kohdistusongelmien väheneminen.
Mitä väreillä voi viestiä yrityksen markkinoinnissa?
Värejä on hyvä hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Kun halutaan luoda vahva brändi, on hyvä kiinnittää huomiota visuaaliseen puoleen yrityksen tuotteiden markkinoinnissa ja valita huolellisesti sopivat värit yrityksen brändi-ilmeeseen. Värit ovat oiva keino brändin sanoman ja arvojen viestimiseen. Tehokkaalla värien käytöllä markkinoinnissa voidaan parantaa brändin tunnistettavuutta jopa 80 %, kun samoja värisävyjä käytetään niin tuotteen pakkauksen suunnittelussa kuin yrityksen logossakin. Visuaalisessa markkinoinnissa väreillä on suuri merkitys. Institute of Color Researchin teettämän tutkimuksen mukaan kuluttajalla kestää n. 90 sekuntia aikaa tehdä ostopäätös. Tuotteissa käytetty väri vaikutti jopa 65–90 % tapauksista.
Syksyisten värien symboliikkaa
Markkinoinnissa punaista väriä on käytetty yleisesti huomiovärinä, joka kiinnittää asiakkaan katseen välittömästi. Graafista ilmettä suunniteltaessa on hyvä käyttää punaista sävyä pehmeämpien sävyjen kanssa.
Oranssia sävyä pidetään punaisen värin pehmeämpänä versiona. Oranssi viestii ystävällisyydestä ja luovuudesta. Se symboloi innostuneisuudesta, lämmöstä ja onnellisuudesta. Myös oranssi toimii tehokkaana huomiovärinä, sillä siinä yhdistyy punaisen ja keltaisen sävyt. Oranssi väri on hyvä yhdistää neutraalimpien sävyjen kassa, koska se saattaa yksinään olla liian silmiinpistävä.
Keltainen sävy yhdistetään usein aurinkoon. Väri viestii optimismista, onnellisuudesta ja muista positiivisista tunteista. Keltaista väriä käytetään yleisesti tehovärinä.
Ruskea on maanläheinen väri, jota esiintyy luonnossa; sekä puissa että maassa. Väri viestii kuluttajalle mm. luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Ruskea väri on suosittu mm. ruoka-alan brändien kuten kahvi- ja suklaavalmistajien keskuudessa. Graafista ilmettä suunniteltaessa ruskean kaveriksi on hyvä valita raikkaampi väri, joka vaikuttaa yleisilmeeseen tasapainottavasti.
Colour Board Inspiration
Syksyisistä luonnon sävyistä voi löytää inspiraatiota myös tuotteiden värisuunnitteluun. Toteutukseen sopivia materiaalivaihtoehtoja meiltä löytyy esim. Makroline kartonki ja värjäämätön voimapahvi sekä muovitoimittajiemme kirkkaat sekä värilliset muovisävyt. Olemme apunasi vankalla, yli 40 vuoden painoalan kokemuksella yrityksesi brändi-ilmettä suunnitellessasi ja toteuttaessasi.
Tiedätkö mitkä ovat tämän syksyn trendisävyjä? Syksyn 2024 trendisävyinä ovat mm. pehmeän oranssin sävyt, suklaanruskea ja tumma viininpunainen. Ja tietenkin aina syksyyn sopivat keltainen, oranssi ja punainen. Käytämme silkkipainatukseen Marabu Scandinavian Pantone® silkkipaino värikarttaa, josta löytyy moneen makuun sopivia, kauniita sävyjä. Anna luovuutesi virrata ja toteuta ideoitasi muovi- ja kartonkituotteisiin kuvilla, kuvioilla ja logoilla.
Colour Board Inspiration postauksista täältä nettisivuiltamme ja some-kanavistamme (Instagram, Facebook, X-sivusto) löytyy ideoita värisuunnitteluun, ja tuotteiden materiaalien valintaan ja painatukseen. Hyödynnä vinkit ja ota meihin yhteyttä! Tuotteiden valmistus ja referenssit osiosta löydät lisää tietoa valmistamistamme toimistotarvikkeista (mm. kansiot ja taskut) sekä yksilöllisistä, räätälöidyistä tuotteista yritysten tarpeisiin.
Mitä oranssi väri symboloi?
Oranssia väriä pidetään luovuuden ja päättäväisyyden värinä. Se symboloi rohkeutta ja luo aurinkoista tunnelmaa.
Mitä punainen väri symboloi?
Punainen väri viestii energisyydestä ja ilosta. Väri kiinnittää huomion ja luo lämpöä.
Mitä ruskea väri symboloi?
Ruskea väri viestii rauhallisuudesta ja turvallisuudesta. Väriä käytetään rentoutumiseen ja keskittymiseen tarkoitetuissa ympäristöissä.
Näin silkkipaino toimii
Silkkipainoa käytetään laadukkaiden painokuvien valmistamiseen. Painettava kuva suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa.
Painotyö alkaa seulan eli silkin valmistelulla. Seulakankaalle valotetaan painettava kuva (esim. logo tai kuvio) ultraviolettivalolla ja valotuksen jälkeen seulasta pestään pois ylimääräinen emulsio. Kun kangas on kuivunut, seula asetetaan painokoneeseen ja valmistellaan haluttu painoväri. Painettava tuote asemoidaan oikeaan kohtaan. Tämän jälkeen väri painetaan valotetun kuvan läpi tuotteen pinnalle. Lopuksi tuote kuivatetaan kuivatusuunissa.
Tarkempaa tietoa menetelmästä
Silkkipainon toiminta pohjautuu seuloihin eli silkkeihin. Alun perin painotapaa käytettiin pääasiassa silkin painamiseen, mutta nykyään materiaalina käytetään niin tekstiilejä, metalleja, lasia kuin muoviakin.
Seula kalvotetaan eli se käsitellään aineella, joka reagoi valoon herkästi. Kun kalvotus on valmis, voidaan valon avulla ”valottaa” haluttu kuva seulaan. Kun valotus on valmis, seula huuhdellaan, jotta emulsio huuhtoutuu pois kuvan alueelta. Näin painokaavio eli sapluuna on valmis. Väri painetaan sapluunan läpi painopinnalle eli lopulliseen tuotteeseen. Jos kuva on monivärinen, tarvitaan jokaiselle värille oma silkkinsä eli seulansa. Myös painokaavion ja seulakankaan paksuus ja tiheys vaikuttavat siihen, kuinka paljon väriä päätyy lopputuotteen pinnalle.
Seulan valmistus vaikuttaa suuresti silkkipainon aloituksen hintaan. Seulaa ei voida jälkikäteen muuttaa, joten painatuksen muutokset vaativat aina kokonaan uuden painoseulan valmistuksen.
Laatu ja turvallisuus
Silkkipaino takaa aina laadukkaan painojäljen. Yrityksessämme on muutenkin korkea laatuvaatimustaso, jota seurataan säännöllisesti. Lisäksi teemme yhteistyötä alan huippuosaajien kanssa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään tuotantoa ja pysymään ajan hermolla. Olemme muun muassa investoineet uuteen valotuslaitteeseen.
Huolehdimme, että henkilökunnallamme on asianmukaiset suoja- ja turvavälineet työskentelyn aikana. Henkilökuntamme hyvinvointi ja työturvallisuus ovat meille erittäin tärkeitä arvoja.
Foliopainolla näyttäviä efektejä
Foliopaino menetelmällä voidaan tehdä näyttäviä efektejä painettavaan pintaan. Foliopainolla onnistuu upeiden metallinhohtoisten kuvioiden ja tekstien painatus. Myös kohokuvioinnit ovat tyypillisesti foliopainolla tehtyjä. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat esim. tuotepakkauksista tutut tyylikkäät ja viimeistellyt ”folioinnit”.
Näin foliopaino toimii
Foliopaino nimi on peräisin ohuesta väriaine kalvosta eli painofoliosta. Menetelmään kuuluu erilaisia työvaiheita, joista ensimmäisenä on käytettävän painolaatan kuumennus. Painoväri, joka on muovikalvolla, siirretään painolaatalla prässäämällä haluttuun pintaan. Painettavasta materiaalista riippuu mikä on sopiva lämpötila painamiseen.
Käytämme foliopainolla tehtävien painatusten valmistuksessa magnesium ja messinki painolaattoja. Väriaine on PET muovikalvolla. Painatus onnistuu tällä menetelmällä sekä muoville että kartongille. Esimerkiksi omat käyntikorttimme on valmistettu kartongista ja niihin on painettu kuviot ja tekstit tyylikkäällä metallinhohtoisella sävyllä.
Foliopaino menetelmän edut ja vahvuudet
Foliopaino menetelmän etuna ja vahvuutena on sen nopeus. Etenkin isoja tuote-eriä valmistettaessa voidaan painaa tuotantolinjassa, sillä väri ei vaadi kuivumisaikaa.