Värejä on hyvä hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Kun halutaan luoda vahva brändi, on hyvä kiinnittää huomiota visuaaliseen puoleen yrityksen tuotteiden markkinoinnissa ja valita huolellisesti sopivat värit yrityksen brändi-ilmeeseen. Värit ovat oiva keino brändin sanoman ja arvojen viestimiseen.
Asiakkaan ostopäätös syntyy sekunneissa
Tehokkaalla värien käytöllä markkinoinnissa voidaan parantaa brändin tunnistettavuutta jopa 80 %, kun samoja värisävyjä käytetään niin tuotteen pakkauksen suunnittelussa kuin yrityksen logossakin. Visuaalisessa markkinoinnissa väreillä on suuri merkitys.
Institute of Color Researchin teettämän tutkimuksen mukaan kuluttajalla kestää n. 90 sekuntia aikaa tehdä ostopäätös. Tuotteissa käytetty väri vaikutti jopa 65–90 % tapauksista.
Syksyisten värien symboliikkaa
Markkinoinnissa punaista väriä on käytetty yleisesti huomiovärinä, joka kiinnittää asiakkaan katseen välittömästi.
Graafista ilmettä suunniteltaessa on hyvä käyttää punaista sävyä pehmeämpien sävyjen kanssa.
Oranssia sävyä pidetään punaisen värin pehmeämpänä versiona. Oranssi viestii ystävällisyydestä ja luovuudesta. Se symboloi innostuneisuudesta, lämmöstä ja onnellisuudesta. Myös oranssi toimii tehokkaana huomiovärinä, sillä siinä yhdistyy punaisen ja keltaisen sävyt.
Oranssi väri on hyvä yhdistää neutraalimpien sävyjen kanssa, koska se saattaa yksinään olla liian silmiinpistävä.
Keltainen sävy yhdistetään usein aurinkoon. Väri viestii optimismista, onnellisuudesta ja muista positiivisista tunteista.
Keltaista väriä käytetään yleisesti tehovärinä.
Ruskea on maanläheinen väri, jota esiintyy luonnossa; sekä puissa että maassa. Väri viestii kuluttajalle mm. luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Ruskea väri on suosittu mm. ruoka-alan brändien kuten kahvi- ja suklaavalmistajien keskuudessa.
Graafista ilmettä suunniteltaessa ruskean kaveriksi on hyvä valita raikkaampi väri, joka vaikuttaa yleisilmeeseen tasapainottavasti.
Colour Board Inspiration

Syksyisistä luonnon sävyistä voi löytää inspiraatiota myös tuotteiden värisuunnitteluun. Toteutukseen sopivia materiaalivaihtoehtoja meiltä löytyy esim. Makroline-kartonki ja värjäämätön voimapahvi sekä muovitoimittajiemme kirkkaat sekä värilliset muovisävyt.
Tiedätkö mitkä ovat tämän syksyn trendisävyjä? Syksyn 2024 trendisävyinä ovat mm. pehmeän oranssin sävyt, suklaanruskea ja tumma viininpunainen. Ja tietenkin aina syksyyn sopivat keltainen, oranssi ja punainen.

Mitä oranssi väri symboloi?
Oranssia väriä pidetään luovuuden ja päättäväisyyden värinä. Se symboloi rohkeutta ja luo aurinkoista tunnelmaa.

Mitä punainen väri symboloi?
Punainen väri viestii energisyydestä ja ilosta. Väri kiinnittää huomion ja luo lämpöä.

Mitä ruskea väri symboloi?
Ruskea väri viestii rauhallisuudesta ja turvallisuudesta. Väriä käytetään rentoutumiseen ja keskittymiseen tarkoitetuissa ympäristöissä.
Laaja värimaailma silkkipainatuksella
Käytämme silkkipainatukseen Marabu Scandinavian Pantone® -silkkipainovärikarttaa, josta löytyy moneen makuun sopivia, kauniita sävyjä. Anna luovuutesi virrata ja toteuta ideoitasi muovi- ja kartonkituotteisiin kuvilla, kuvioilla ja logoilla!
Colour Board Inspiration -postauksista täältä nettisivuiltamme ja some-kanavistamme (Instagram, Facebook, X-sivusto) löytyy ideoita värisuunnitteluun, tuotteiden materiaalien valintaan ja painatukseen. Hyödynnä vinkit ja ota meihin yhteyttä!
Olemme apunasi vankalla, yli 40 vuoden painoalan kokemuksella yrityksesi brändi-ilmettä suunnitellessasi ja toteuttaessasi. Lisää tietoa valmistamistamme toimistotarvikkeista (mm. kansiot ja taskut) sekä yksilöllisistä, räätälöidyistä tuotteista yritysten tarpeisiin löydät täältä: